tiistai 28. tammikuuta 2014

Goggeliguu!

Ja välineurheilu sen kun jatkuu! Tänään tohisen uimalaseista. Kuten taannoin ulisinkin, hajosivat mun sairaan upeen väriset TYRin lasini alta aikayksikön (aikayksikön ollessa n. 4 kk), joten piti tutkia plehapuolen uusia tuulia. Koska tokihan aina pitää olla lasit ja varalasit.

Mulla on mun luotto-TYRit, jotka ostin viime kesän alussa Vantaan Triathlonin jostain kojusta. Ne on mageet! Niissä on UV-suoja ja peililasit, joten niillä on kivaa uida ulkona. Lisäksi ne tuntuvat hyvältä päässä. Siitä huolimatta niistä jää kaameat rinkulat silmien ympärille, mikä ei aamu-uinnin jälkeen ole aina kauhean kivaa. Mutta nimenomaan ulkona TYRit ovat aivan ihanat, joten ne ovat mun viralliset kisalasini. Tarvitsin kuitenkin niiden lisäksi toiset lasit, etteivät TYRit kulu turhaan talvikaudella. Ja en näytä aamulla töissä ihan ihmisrauniolta.

Älä tyri, valkkaa tyri!

Supersuunnistaja tilasi juuri Wiggleltä ihanan väriset Zoggsit, joita kokeilin viime viikolla. Niiden käyttökokemus oli suunnilleen yhtä miellyttävä kuin TYRien - ja rinkulakokemus silmien ympärilläkin oli samaa luokkaa. Zoggsit tosin huurtuivat, mitä TYRit tekevät aniharvoin. Ihanasta värimaailmasta huolimatta nämä taitavat jäädä multa itseltäni siis kaupan hyllylle. Eivät ne kuitenkaan ole ihan ilmaiset plehat.

Supersuunnistajan miettiessä omaa lasihankintaansa, harrastin minäkin raivoisaa googlausta asian tiimoilta. Syksyn uimavalkkukin suositteli mulle Malmstenin laseja kirjavien TYRien hajottua. Kun ne saivat hyväksyviä lausuntoja myös sellaisissa auktoriteettipiireissä kuin Juoksufoorumilla, päätin ottaa suuren taloudellsen riskin ja tuhlata 5 € näihin puolivalmistelaseihin. Malmstenit ovat kai oikeiden kilpauimareiden suosiossa. Tai niin ainakin väittää intternetti. Ja tänään sitten uin niillä.

Zoggsit ovat sievät kuin joulukarkki!

Ensin mun piti pysähtyä kiristämään kuminauhaa, koska lasien vasen puoli vuoti. Mutta, kun kiristin kuminauhan, alkoivat lasit pelittää. Koska Malmsteneissa ei ole kumireunusta, näyttää maailma niiden kanssa ihan erilaiselta. Näkökenttä on tavallaan laaja, mutta kulma laseissa on tosi vekkuli ja monistaa esimerkiksi yläviistossa olevia asioita. Parilla ekalla piikillä en meinannut tajuta, kun allas loppuu, ja onnistuinkin täräyttämään vasemman keskisormeni päätykaakeliin, kun se tuli vastaan yllättäen kesken käsivedon. (Supersuunnistaja muuten raateli oman kätensä tänään radanvälimakkaraan, joten meillä oli aika tapaturmapitoinen aamu-uinti.)

Malmstenit toimivat hyvin siihen asti kunnes erehdyin ottamaan ne hetkeksi päästä. Kun laitoin ne takaisin, alkoivat ne painaa sietämättömästi. Vaihdoin sitten loppuajaksi TYReihin. Mutta aion kuitenkin antaa Malmsteneille toisen mahdollisuuden, koska niissä on potentiaalia. Luulen, että painamiseen vaikuttaa kuminauhojen asettelu takaraivolla. Ja toisin kuin tuossa Kuningaskuluttajan vertailussa, ei mulla hurtunut Malmstenit ollenkaan. Huomasin muuten jutun uudelleen luettuani, että mulla on jäänyt noista laseista se mehupillipala pois. Virittelin sen laseihin äsken, mutten jaksanut ottaa uutta kuvaa.

Ruotsalaiset ammattilaislasit

Mutta täydellisten uimalasien etsintä jatkuu kuitenkin edelleen. Normaalien urheilukauppojen Speedot ja Arenat ovat huurtuneet mulla aina ihan tosi nopeasti, enkä siksi oikein luota niihin enää. Speedon Fastskineja mulle on kehuttu, mutta enpä ole vielä kokeillut. Joku voisi kehua lisää, niin saattaisin intoutua kokeilemaan. ;)

Ja nyt sitten kaikki innokkaana jakamaan lasisuosituksia kommenttiboksiin! Minkä merkkisissä laseissa uit? Miksi? Mitkä lasit ovat parhaat altaassa ja mitkä avovedessä? Tuleeko laseista aina rinkulat silmien ympärille?

Eilen unohtui taas tää laskuri, mutta mukana ollaan vielä:

Leuanvetohaaste: tänään 28, yhteensä 406

8 kommenttia:

  1. Mulla on Engine-merkkiset lasit ja uin niillä merivesialtaassa tai meressä. Kyllä nekin välillä huurtuu, en tajuu miks. Tosi ärsyttävää. Oon funtsinnu, että vois kokeilla jotain nestettä mitä laitetaan sukellusmaskiin jos se auttais.

    VastaaPoista
  2. Mä oon ostanut joskus vastaavaa litkua uimalaseille, eikä se ainakaan niihin peruslaseihin saanut aikaan merkittävää eroa.

    VastaaPoista
  3. Altaassa minulla on Malmstenit ja avovedessa Zoggsit. Näin on ollut, ja on oleva, vuosia. :D

    Henkilökohtaisesti olen todennut, että ihan paras on olla tekemättä mitään huurtumisen estämiseksi. Siis sen lasin pinta pitää jättää koskematta millään tavalla, jotta se ei ehkä(!) huurtuisi...

    VastaaPoista
  4. Olen itsekin tullut tässä vuosien mittaan samaan johtopäätökseen, että tuo koskemattomuuslinja on paras strategia huurtumisen suhteen.

    Huonot lasit ovat huurtuneet heti ja hyvät ajan kanssa, kun niitä on mennyt räveltämään. Ja joskus hyvätkin lasit vaan huurtuvat: en tiedä, johtuuko se säästä, tuurista vai ovatko uimalasien henget vain känkkäränkkätuulella.

    VastaaPoista
  5. Mulla on siniset ja punaiset lasit, koska kolmien lasien Costcosta ostetusta tukkupaketista Iiro vei ne vihreät. Ei nyt mitään muistikuvaa merkistä, mutta ihan ok ne on, ja rinkula ei ole ollut niin paha, etteikö sitä olis hyvin pienellä meikillä saanut lounastuntiuinnin jälkeen piiloon.

    Tästä kommentista oli varmaan ihan superina apua.

    VastaaPoista
  6. Malmstenit ovat ainoat, jotka eivät päässäni vuoda. Ai miten niin silmät syvällä ja kiinni toisissaan? ;-)
    Malmstenien välikappaleena toimiva naru kuluu turhan nopeasti rikki. Sain juuri Espoonlahden uimahallin valvojalta hyvän vinkin: Etolasta voi ostaa tarkoitukseen hyvin sopivaa, kestävää silikonnarua.

    VastaaPoista
  7. Malmstenit ovat ainoat, jotka eivät päässäni vuoda. Ai miten niin silmät syvällä ja kiinni toisissaan? ;-)
    Malmstenien välikappaleena toimiva naru kuluu turhan nopeasti rikki. Sain juuri Espoonlahden uimahallin valvojalta hyvän vinkin: Etolasta voi ostaa tarkoitukseen hyvin sopivaa, kestävää silikonnarua.

    VastaaPoista
  8. Mä olen tässä viime aikoina myös ihastunut Malmsteneihin. Tosin viimeksi ne huurtuivat mulla, mutta toivottavasti se oli vain väliaikaista.

    VastaaPoista