sunnuntai 10. maaliskuuta 2013

Uintikisoissa

No, kyl mä sit menin niihin HelTrin uintikinkereihin räpiköimään 400m. Vaikka olin ihan oikeessa: kamalan pahalta se tuntui. Varsinkin vika satanen.

Koetin arpoa tavoiteaikani viime vuoden HCT:n 300m ajasta (6:10) ja laitoin ilmoittautumisessa tavoitteeksi 8:00 min. Lähtöryhmät koottiin tavoiteaikojen mukaan. Lähdössä oli aina 2 henkilöä per rata. Kilossa on neljä rataa, joista alussa kaksi oli verryttelykäytössä. Ekoissa (ja nopeissa) ryhmissä ui siis 4 henkilöä per lähtö. Mun lähdössäni otettiin kolmaskin rata kisakäyttöön, ja meitä oli kuusi, jotka uskoimme uivamme matkan kahdeksaan minuuttiin. Mä olin samalla radalla lähdön toisen naisen kanssa, jonka kanssa olimme vaihtaneet muutaman sanasen jo ennen lähtöä.

Positiivista oli, että en lähtenyt niin paljoa liian lujaa kuin siinä viime kesän HCT:ssa, jonka aikaa käytin vauhtikartoitukseen. Pikkasen lujaa kyllä taisin lähteä, koska hyydähdin vähän 200 metrin jälkeen. Mutta en ihan totaalisesti kuitenkaan. Laskin kierroksia itse, vaikka firma tarjosi kyllä laskijatkin. Päädyssä näytettiin veden alla räpylää, kun viimeinen kiekka oli alkamassa. Innovatiivista. Meikän käsi läpsähti kaakeliin ajassa 8:08, eli ihan tavoitteeseen en päässyt, mutta ihan ok aikahan tuo oli.

Sitten selittelyosio. En uskonut tekeväni mitään huippuaikaa, koska olin tosi väsynyt, kun lähdin hallille. Ja aamun lenkkikin oli ollut tosi tukkoisa. Kaiken kruunasi vielä se, kun alkuverkassa nenäni alkoi vuotaa verta. Mulla on aika huonot nenän verisuonet, ja talvisin kuivassa ilmassa tuota tapahtuu ihan yhtenään. Vuoto hyytyi kyllä ennen lähtöä, mutta verkka jäi hitusen kesken. Mutta ei se aikuisten oikeasti mitään vaikuttanut. Ehkä mä nyt sitten jäin seurakavereiden mieleen sinä naisena, joka sai maailmalta turpiin. :D

Mulla oli mun Garminini räpylässä, joten sain uinnista statsejakin. Koska mä käynnistin ja pysäytin sen itse, kellotin mä itselleni 6 s enemmän aikaa. Mutta ei se varmaan ihan kamalasti keskinopeuteen vaikuta. Statsit näyttää tältä:


  • Keskitahti: 2:03 min / 100 m
  • Paras tahti: 1:48 min / 100 m
  • 14 vetoa / altaanväli
  • Yhteensä 230 vetoa
Tahti kuvana
Kuvasta näkee, kuina alussa mentiin itsetutoa täynnä kivaa ravia, ja sitten mä vähän hyydähdin. Aika nössö loppukiri tuli.

Yleensä aamu-uinnilla mun vauhtini on sellaista 2:16-2:30 min / 100 m, joten ihan mahotonta vauhdin nostoa en saanut aikaiseksi. Ja vetojakin on ylensä 12-13 per altaanväli. Mutta nopeus kompensoi, koska mun SWOLF oli parempi. SWOLF-pisteet koostuvat yhden altaanvälin uimiseen kuluvista sekunneista ja uintivetojen määrästä. Eli esimerkiksi 30 sekunnin ajasta ja 25 vedosta saadaan SWOLF-pistemääräksi 55 (esimerkki oli suoraan Garminin sivuilta). Mulla oli se nyt 45, kun aamu-uinneilla se on ollut välillä 46-50.

Mutta sellasta. Tulipahan tehtyä. Nyt meen venyttelee. Huomenna saatte vähän raporttia viikon muista jumppailuista. Oon muuten vähän pettynyt, että kenelläkään ei ollut mielipidettä kinesioteippien väriin. Päätän sitten ihan itse. Eli ostan ainakin pinkkiä.

1 kommentti:

  1. Hyvinhän sä olet aamu-uinteihisi nähden painellut. Ja oot selvästi antanut kaikkesi niin että veri lensi! ;)

    Oma normaali uintivauhti sellaisella perusvauhdilla on ehkä reilu 20s/100m hitaampaa kuin eilen uimani vauhti ja swolf vain pari napsua huonompi kuten sinulla. Jos osallistut tänä vuonna HCT:n kisaan, aika paranee huomattavasti :)

    VastaaPoista