tiistai 21. helmikuuta 2012

Fillari tuli taloon

Ostinpa eilen elämäni kalleimman liikuntavehkeen eli maantiepyörän. Se on aivan ihana. Katsokaa nyt vaikka.
Menopeli

Voisin kertoilla teille ummet ja lammet fillarin teknisistä ominaisuuksista - jos tietäisin niistä jotain (mutta tuskinpa ketään kiinnostaakaan). Oikeastihan menin fillarikauppaan ja sanoin suunnilleen näin:

"Moi. Haluaisin ostaa maantiepyörän. Mä aion osallistua ensi kesänä pariin triathlontapahtumaan ja haluan kuntosarjaan, niin renkaan pitäisi olla leveämpi kun 26 mm. Ja mä haluaisin sellaiset polkimet, joissa toisella puolella on se lukko ja toisella tavallinen (en osannut vielä eilen hienoa sanaa yhdistelmäpoljin). Ja mun budjetti olisi 1500€."

Myyjä esitti muutaman tarkentavan kysymyksen (mm. pituuteni), ja tällaisen Specialized Secteur Comp 54:n sitten sain. Budjetti muuten alittui kirkkaasti, koska pulitin hanipuppelistani "vain" 1300€. Eli budjettiin mahtuu vielä ajohousut ja kengät. Kauppias suositteli minulle vielä sellaista triathlonin röhnötystankoa (ei, en tiedä hienoa sanaa), joka kiinnitetään tuohon tangon keskelle. Jotain tommosta siis:

Tän nimi on ehkä triathlontanko. En oo varma. Mutta kuva on tuolta

Niitä tulee kauppaan vasta keväämmällä, joten palailemme sitten asiaan. Kauppias lupasi ilmoitella.

Lukkopolkimet jänskättävät vähäsen, koska en ole käyttänyt niitä ikinä muualla kuin spinning-salissa. Mutta ei se jalan vääntäminen sivulle voi olla kauheasti vaikeampaa liikkuvalla fillarilla kuin paikallaan pysyvälläkään. Ja on sitä ennenkin kaaduttu (viimeksi 2009 kaksi kertaa kuperkeikka tangon yli - eikä käynyt kuinkaan).

Tavallaan olen nyt sitä mieltä, että lumet saisivat kohta sulaa, että pääsemme lenkille, minä ja kultsi. Mutta toisaalta en ole vielä luisteluhiihdellyt tänä talvena, koska on pitänyt lauantain iloisen hiihtotapahtuman vuoksi panostaa pertsaan. Tarkoitus olisi alkaa ensi viikolla viilettää wassua pitkin Leppävaaran peltoja. Joten jos sitä lunta olisi vaikka vielä maailskuun ja sitten huspois. Mun kun pitäisi olla iskussa toukokuun lopussa, kun menen edustamaan firmaa Giro d'Espoolle. 111 km voi olla pikkasen treenaamista vaativa suoritus, kun aiemmin pisin yhden päivän etappini on ollut n. 70 km.

5 kommenttia:

  1. Selitätkö vielä mihin toi triathlontanko on hyvä? Miksi juuri triathlon eikä peruspyöräily?

    VastaaPoista
  2. Yritetään. :)

    Triathlonissa pitää pyöräilyn jälkeen jaksaa vielä juosta, mikä tuo omat haasteensa ajoasentoon. Normi maantieajossa ollaan tosi kyyryssä noiden käyrien sarvien päällä (ilmanvastus pieneksi jne), mikä ilmeisesti sitten saa selän tai jalat jotenkin enemmän tukkoon kuin tuon lisätangon päällä röhnöttäminen.

    Vähän vastaavasti triathlonin uintiosuuden lopussa ruvetaan aktivoimaan jalkoja terhakoiden potkujen kanssa, jotta jalat eivät ole ihan unessa ja jaksetaan sitten polkea. Ja tän mun "huiman" kokemukseni tuomalla kokemuksen melkein syvällä rintaäänellä voinkin sanoa, että vaihdossa on hirveet hapot, jotka sitten hellittää, kun saa seuraavan lajin flown päälle.

    Ja mun tarkoitus on totutella ajamaan tolla lisätangolla ja käyttää sitä kisoissa. Muuten sitten pyöräilen ihan "perusasennossa".

    VastaaPoista
  3. Spesialized on kyl erittäin mehukas fillari, loistovalinta!

    Esimerkin innoittamana kävimme myös hakemassa perheeseen parit spessut - hieman liian kalliit ja hieman liian kevyet (tosin pyörähullut työkaverit olivat asiasta eri mieltä).

    Voidaan sitten Girossa kattoa kumman firman "juna" menee lujempaa. ;)

    VastaaPoista
  4. Katotaan vaan. Meillä on kyllä kaksi junaa, mutta kahdet takavalot ovat varmaan kivemmat katella kuin yhdet. ;)

    VastaaPoista
  5. Joo, siksihän me otettiinkin pyörät molemmille. ;)

    VastaaPoista